-W dniu 2 marca grupa turystów Wędrówek Rodzinnych PTTK OM w Toruniu wyjechała o godzinie 6.22 z dworca PKP Toruń Wschodni z przesiadką w Bydgoszczy do Warlubia. Po przyjeździe na miejsce i wspólnym zdjęciu udaliśmy się szlakiem czerwonym do Bąkowa. Tutaj rośnie pomnikowy dąb Jan Kazimierz, który według naszych pomiarów w pierśnicy ma obwód 10 metrów 65 centymetrów , a na poziomie 0,5 m około metr mniej . Po wspólnym zdjęciu przy ponad 700 letnim dębie udaliśmy się do miejscowości Bzowo gdzie zaplanowano krótką przerwę na posiłek . W dalszą drogę ruszyliśmy starym traktem do Kruszy, a po przekroczeniu Mątawy obejrzeliśmy stary cmentarz mennonicki w Wielkim Lubieniu. W tej miejscowości zwiedziliśmy też kościół pw. Św. Jakuba Apostoła we wnętrzu, którego ponad 3 metry nad posadzką znajduje się tablica upamiętniająca poziom wody podczas powodzi z 1855 roku. Niedaleko kościoła znajduje się wiata turystyczna przy, której postanowiliśmy odpocząć i nabrać sił do dalszej wędrówki. Następnym etapem naszej wycieczki była miejscowość Dragacz, gdzie obejrzeliśmy drugi cmentarz mennonicki i starą Czerwoną Karczmę , a ponieważ w pobliżu znajduje się punkt widokowy na panoramę Grudziądza, ruszyliśmy w jego kierunku. Tam nastąpiła dłuższa sesja zdjęciowa po, której wałem przeciwpowodziowym przy Białym Dworze dotarliśmy do mostu przez Wisłę. Po przejściu przez most im. Bronisława Malinowskiego ruszyliśmy w kierunku dworca kolejowego w Grudziądzu skąd pociągiem wróciliśmy do Torunia.

Bąkowo - "Bąkowskie Dęby" – skupisko drzew pomnik przyrody, usytuowane na łące przy drodze: Rulewo-Warlubie. Najgrubszy z 3 dębów – " Jan Kazimierz" posiada obwód 1.023 cm, wysokość 15 m i jest najgrubszym dębem woj. kujawsko-pomorskiego. "Jan Kazimierz” jest drugim pod względem wieku (po „Chrobrym”) dębem szypułkowym w Polsce. Jego początki szacuje się na rok 1293. Jest to jednocześnie najgrubszy dąb w Polsce.  Obwód pnia jest zaniżony z powodu dziupli znajdującej się u nasady drzewa. Od 1956 roku dąb jest pomnikiem przyrody.  Poza tym nieopodal rosną 2 inne dęby (o obwodzie 560 – 670 cm). Są to dęby w wieku 400 – 500 lat. W parku dworskim znajduje się dwór z połowy XIX wieku, zbudowany dla rodziny Gerlichów, którzy nabyli posiadłość w 1840 roku. Po II wojnie budynek przeznaczono na Dom Dziecka, który funkcjonuje do teraz. Poza tym we wski usytuowany jest cmentarz ewangelicki z XIX wieku.

opracował: Jacek Orłowski i Henryk Miłoszewski.