- Czerniewice zlokalizowane są w południowo-wschodniej części miasta, od północy graniczą z Rudakiem, od wschodu z rzeką Wisłą, zaś od południa i zachodu z gminą Wielka Nieszawka. Do głównych ulic przecinających lub stanowiących granice Czerniewic zaliczyć należy: Łódzką, Włocławską oraz Zdrojową.

W średniowieczu był to majątek rycerski, potem szlachecki. W 1667 roku jego właścicielem został Mikołaj Tulibowski, a w 1738 roku należał do Augusta Gąsiorowskiego, a następnie przeszedł do Klemensa Łempickiego. Od 1874 roku majątek Czerniewice należał do rodziny Modrzejewskich.

W 1862 roku otwarto linię kolejową: Toruń – Otłoczyn granica zaborów Alexandrowo – Warszawa, która przecięła ziemie należące do majątku. Pod koniec XIX wieku na terenie majątku dworskiego odkryto źródła wód mineralnych (solanki jodowo–bromowe) o mniejszym stężeniu niż solanka ciechocińska. Do 1920 roku, gdy Ciechocinek, był oddzielony od Torunia granicą, Czerniewice ze źródłem leczniczej solanki były dla torunian ulubionym miejscem wypoczynku. Dobre przyjęcie gości zapewniała restauracja z krytym tarasem i widokiem na Wisłę. W 1898 roku otwarto zakład kąpielowy. W 1907 roku w letnie niedziele do Czerniewic dowoziło gości aż pięć toruńskich parowców z muzyką. W okresie międzywojennym powstało uzdrowisko dla kilkunastu kuracjuszy. Zakład powstał dzięki inicjatywie ówczesnego właściciela majątku Józefa Modrzejewskiego, w sąsiedztwie lasów iglastych porastających wydmowe tereny Puszczy Bydgoskiej. Likwidacja po pierwszej wojnie światowej granicy między Toruniem i Ciechocinkiem położyła kres popularności Czerniewic.

Po wojnie w 1946 roku istniał tu folwark miejski, włączony w 1955 roku do miasta. Obecnie znajduje się tu Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnień i Współuzależnienia.

    Miniosiedle Czerniewic położone na rogu ul. Solankowej i Włocławskiej. W 2000 roku powstał pomysł na zbudowanie tego osiedla. Zbudowane przez Toruńskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego w latach 2001–2005. Od 1999 roku zostało oddane do użytku 357 mieszkań w okolicy. Docelowo miało być 19 budynków. Osiedle znane z dużej ilości zieleni (z trzech stron otoczone jest lasem sosnowym).

Na terenie Czerniewic dominuje zabudowa jednorodzinna, wyjątkiem jest Osiedle Solanki w północnej części dzielnicy.

    Celem wyprawy był zapoznanie uczestników z przebiegiem realizowanym aktualnie budowy trasy ekspresowej S10 na odcinku od Bydgoszczy do Torunia z naciskiem na odcinek czwarty od węzła Toruń Zachód (na Glinkach) do węzła Toruń Południe (w Czerniewicach).Spotkanie uczestników odbyło się o godz. 9,30 na pętli linii MZK Toruń w Czerniewicach. Następnie ul. Solankową udaliśmy się w kierunku zachodnim, po przekroczeniu ul. Łódzkiej (DK 91) i zapoznaniu uczestników z planami budowy skrzyżowania łącznicy, którą kierowcy będą mogli dojechać do drogi ekspresowej S10 i nią do autostrady A1, skierowaliśmy się przez tory kolejowe linii Toruń – Kutno do leśniczówki Rudak. W sąsiedztwie leśniczówki znajduje się wiadukt nad drogą S10 (tzw. poligonową). Z wiaduktu obserwowaliśmy ruch pojazdów na gotowym choć nigdy nie oddanym punkcie poboru opłat. Docelowo punkt poboru opłat zostanie rozebrany (w tym roku) i w miejscu jego powstanie węzeł drogowy umożliwiający wjazd z łącznicy pomiędzy drogą krajową 91 (ul. Łódzka), drogą ekspresową  S10 i autostradą A1.

Następnie wzdłuż bocznicy kolejowej pomiędzy stacją Toruń Otłoczyn, zabudowaniami wojskowymi na toruńskim poligonie przeszliśmy do granicy poligonu przy ul. Stawki Południe gdzie zorganizowaliśmy małe ognisko wraz z pieczeniem kiełbasek i posiłkiem. Następnie skrajem poligonu doszliśmy do wjazdu na poligon przy ul. Okólnej i podziwiając bramę „Artyleria Bóg Wojny” doszliśmy do stadionu na poligonie i wiaduktu nad S10 przy ul. Drzymały. Docelowo w tym miejscu zostanie wybudowany kolejny węzeł umożliwiający skomunikowanie Torunia – ul. Andersa (Trasa Staromostowa, Trasa Wschodnia – Most gen. Elżbiety Zawadzkiej) z drogą ekspresową i autostradą. Trzecim punktem umożliwiającym wjazd na te trasy będzie Węzeł Toruń Zachód na Glinkach (gm. Wielka Nieszawka) po remoncie. Prowadzone prace przygotowawcze i rozpoczęcie w tym roku prac budowlanych ma umożliwić oddanie inwestycji do eksploatacji pod koniec 2028 r.

Następnie swoje kroki skierowaliśmy poprzez tereny inwestycyjne Toruńskiej Strefy Rozwoju Regionalnego podziwiając budynki pierwszych firm inwestujących na tym obszarze, do przystanku MZK Toruń Polmozbyt gdzie w dobrych humorach zakończyliśmy wyprawę.

                                                                                 Opracował: Wojciech Pydyn.