29 marca 2023r. - XXXV Wycieczka piesza z cyklu „60+z PTTK”

29.IV.2023 r, spotkaliśmy się na XXXV wycieczce "60+ z PTTK" na pl. św. Katarzyny, skąd autobusem linii 113 dojechaliśmy do Kaszczorka. Ul. Gawędy i Przelot doszliśmy do ulicy Turystycznej i starego mostu na Drwęcy łączącego Kaszczorek ze Złotorią. Drewniany most został zbudowany w 1893 r. o jednym pasie drogowym (4 m szerokości) i jednym pasie pieszym (1,5 m). Most wielokrotnie niszczony i odbudowywany. Stanowi zabytek, jako jedyny zachowany XIX-wieczny most tego typu w regionie. Po oddaniu do użytku nowego mostu, jest obecnie użytkowany jako kładka dla pieszych i rowerów.

Po drodze zainteresowała nas Galeria Ma Maison ciekawymi dekoracjami na zewnątrz. Dzięki uprzejmości właścicielki obejrzeliśmy niezwykłą kolekcję mebli. I jak mówi pani Malwina, tworzy ze starych - nowe, zaczarowane meble, które mogą zachwycać przez kolejne lata. Magiczny klimat Galerii i nam się udzielił.

Kościół św. Wojciecha z XIX w. w stylu neogotyckim mogliśmy podziwiać tylko z zewnątrz. Szkoda, bo w wyposażeniu wnętrza znajdują się obiekty przeniesione ze zburzonego kościoła św. Mikołaja w Toruniu.

Wśród pól doszliśmy do ruin zamku Kazimierza Wielkiego z końca XIV wieku, położonego u ujścia Drwęcy do Wisły . Miał na celu zabezpieczenie granicy Ziemi Dobrzyńskiej oraz kontroli działań Krzyżaków w Toruniu. Zamek przechodził z rąk polskich w ręce krzyżackie. Tu w 1411 r. wymieniono dokumenty I pokoju toruńskiego.

Drugi pokój toruński ostatecznie przyczynił się do utraty militarnego znaczenia zamku, ponieważ przestała istnieć granica państwowa na Drwęcy. Oglądając pozostałości murów dotarliśmy na sam cypel, gdzie Drwęca wpada do Wisły. Zadowoleni ze spaceru przeszliśmy na przystanek autobusowy w Złotorii i wróciliśmy do Torunia.

Relację przygotowała:

Halina Gwizdalska - Przodownik Turystyki Pieszej.

Następna wycieczka:

XXXVI wycieczka "60+ z PTTK" odbędzie się 05.04.2023 r. Spotkanie na pętli tramwajowej nr 1, 5 na ul. Olimpijskiej o godz. 10.00. W planie przejście duktami leśnymi do Szkółki Leśnej na Bielawach. Długość trasy ok. 5 km. Prowadząca: przodownik turystyki pieszej Julita Bąkowska