28 września 2022r. - XII wycieczka piesza z cyklu „60+ z PTTK”.

Celem dzisiejszej wyprawy był rezerwat przyrody Kępa Bazarowa.

Kępa Bazarowa –  leśny rezerwat przyrody, utworzony w 1987r., część naturalnej wyspy na Wiśle. Powierzchnia rezerwatu wynosi 32,40 ha. Ochronie podlega naturalna forma łęgu wierzbowo – topolowego. W drzewostanie rezerwatu występują m.in. topola biała i czarna, klon jesionolistny, wiąz polny, jesion wyniosły, klon zwyczajny, czeremcha zwyczajna oraz wierzba wiciowa, krucha i migdałowa. Pnie i konary drzew porastają chmiel, kielisznik zaroślowy oraz przytulia czepna. Na obszarze rezerwatu stwierdzono występowanie ponad 450 gatunków roślin. Znajduje się tu również wiele odmian ptaków, ponieważ jest to miejsce na szlaku migracyjnym. Oprócz 58 gatunków ptactwa, takich jak myszołowy, dzięcioły, nurogęsi, puszczyki i jarzębatki, pojawiły się tu kilka lat temu orły bieliki. Bytują również na tym terenie bobry i łasice. Obszar rezerwatu podlega ochronie czynnej.

Wędrówkę rozpoczęłyśmy z przystanku MZK pl. Armii Krajowej. Pomiędzy mostem drogowym a ul. Dybowską podziwiałyśmy pomnik przyrody - topolę czarną o obwodzie 635 cm i wysokości 26 m. Maszerując dalej w kierunku ul. Majdany wspominałyśmy kompleks basenów, który znajdował się na terenie obecnego Campingu Tramp. Baseny wybudowano w 1912 roku. Natomiast w roku 1934 kompleks uzupełniono o plażę, brodzik oraz mały ogródek jordanowski. Baseny zamknięto w 1973 roku, po wybudowaniu nowoczesnego kąpieliska Wodnik przy ówczesnej ul. Portowej.

Po dotarciu do rezerwatu ruszyłyśmy ścieżką dydaktyczną w kierunku mostu kolejowego do miejsca, skąd można było podziwiać panoramę naszego miasta. Po zapoznaniu się z historią wyspy Kępy Bazarowej ruszyłyśmy drogą wzdłuż Wisły w kierunku mostu drogowego. Na Plaży Dybów była krótka przerwa, podczas której kol. Teresa przeczytała tekst pt. „Kąpielowy Toruń z dawnych czasów” (o plażach po obu brzegach Wisły, o tym, co jest „policyjnie surowo wzbronione”, o basenach przy ul. Dybowskiej, na Jordankach i Wodniku.

Po obejrzeniu ruin zamku dybowskiego pomaszerowałyśmy w kierunku mostu drogowego i dalej na plac Rapackiego. Tutaj zakończyłyśmy naszą dzisiejszą wyprawę. Przeszłyśmy ponad 5km.

Następna wyprawa 5 października 2022r. Spotykamy się o godz. 10.30 przy kościele p.w. ś.ś. Piotra i Pawła na Podgórzu. Dojazd autobusami MZK nr 44, 20 i 10. Nasz cel to „stary Podgórz”.

Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej PTTK Tadeusz Perlik.