31 sierpnia 2022r. - VIII wycieczka piesza z cyklu „60+ z PTTK”.

Celem dzisiejszej wyprawy była Kolejowa Izba Tradycji Toruń Główny.

Spotkaliśmy się na placu 18 Stycznia przy pomniku kolejarzy - ofiar faszyzmu, który został odsłonięty w 1976 roku. Stąd mieliśmy dobry widok na most kolejowy, wybudowany w latach 1870-1873. Pierwotnie przystosowany był także do ruchu kołowego i pieszego. Wysokie baszty z obu stron mostu ozdobione były figurami mistrzów krzyżackich Hermanna Balka i Hermanna von Salzy na prawym brzegu. Natomiast na lewym posągami króla pruskiego Fryderyka II i cesarza Wilhelma I. Poniżej znajdowały się płaskorzeźby ze scenami z historii niemieckiego naporu na tereny Europy Wschodniej. Po 1920 roku dekoracje rzeźbiarskie zostały usunięte. Wieżyczki mostowe obniżono o dwie kondygnacje w latach 50. XX wieku. Od 1934r. most został zamknięty dla ruchu kołowego i położono na nim drugi tor. Od 1999r. nosi imię Ernesta Malinowskiego, inżyniera kolejnictwa.

Następnym punktem naszej trasy był dworzec kolejowy Toruń Miasto. Pierwszy przystanek z drewnianym budynkiem powstał w 1879r. Obecny dworcowy budynek powstał w 1888r. w stylu neogotyckim. 18. stycznia 1920r. dworzec stał się miejscem powitania polskich wojsk wkraczających do Torunia. W 1938 roku, z okazji wizyty marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, został przebudowany i pozbawiony neogotyckiej formy architektonicznej - pokryto go tynkiem. Taki dworzec pozostał do dziś.

Dalej doszliśmy do tzw. bramy kolejowej. Brama umożliwiała zamknięcie torowiska kolejowego od strony północnej, uniemożliwiając wjazd pociągów na stację Toruń Miasto. Jest to jedyna zachowana do czasów współczesnych XIX-wieczna brama kolejowa.

Będąc na Rondzie Pokoju Toruńskiego przekazaliśmy sobie informacje o nieistniejącej Bramie Lubickiej, powstałej w latach 20. XIX wieku. Sto lat później została rozebrana, w ramach rozbudowy miasta. W 2018r., podczas prac drogowych na rondzie, odnaleziono XIX- wieczny stalowy most, który prowadził niegdyś do Bramy Lubickiej. I wszystko zasypano.

Mając na uwadze nasz cel - Kolejową Izbę Tradycji, pojechaliśmy pociągiem na dworzec Toruń Główny. Tam spotkaliśmy się z panem Bogdanem, który był naszym przewodnikiem po tym muzeum. Jesteśmy grupą 60+ więc dla nas to był powrót do czasów dzieciństwa i młodości. Bardzo dziękujemy!!!

Trochę mało dziś maszerowaliśmy więc ulicami Kujawską, Dybowską i Podgórską dotarliśmy do przystanku autobusowego MZK. Łącznie przeszliśmy 4,37 km.

Następna wyprawa 7 września 2022r. Spotykamy się o godz. 10.00 przy OBI, Szosa Lubicka. Nasz cel to kościół w Kaszczorku.

ZAPRASZAMY!!!

Opracowała:

Teresa Karasiewicz - przewodnicząca Komisji Turystyki Pieszej OM PTTK.