O wycieczce- Wycieczka rozpoczęła się na przystanku Pigża skrzyżowanie, gdzie kursowym autobusem Veolii dotarło 29 uczestników.  Szlakiem turystycznym „Martyrologii narodu polskiego” w kolorze zielonym wyruszyliśmy do Zamku Bierzgłowskiego, mijając po drodze pozostałości zabudowań folwarcznych w Leszczu i przechodząc przez malowniczy wąwóz leszczyński. Dalej szlak prowadził polną drogą wśród kwitnących właśnie kasztanowców i bzów. W Zamku Bierzgłowskim zwiedziliśmy XIII-wieczną krzyżacką warownię, od której pochodzi nazwa miejscowości (obecnie mieści się w niej Diecezjalne Centrum Kultury). Skorzystaliśmy z możliwości wejścia do wyremontowanej kaplicy zamkowej.

Niebieskim szlakiem udaliśmy się do Bierzgłowa, gdzie rok temu (4 maja 2011) oddano do użytku odrestaurowany XIX-wieczny wiatrak typu koźlak (w uroczystym otwarciu wiatraka wzięli wówczas udział uczestnicy wędrówek rodzinnych). W tej chwili wiatrak jest gotowy do pracy, Toruńskie Stowarzyszenie Ekologiczne „Tilia” organizuje w nim warsztaty prezentujące wyrób mąki i wypiek chleba. Kolejnym obiektem w Bierzgłowie, jaki zwiedziliśmy, był kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny zbudowany w stylu gotyckim na przełomie XIII i XIV w z kamienia polnego i cegły. Kościół był otwarty, więc mieliśmy okazję swobodnie obejrzeć barkowe elementy wystroju wnętrza.

Dalsza trasa wycieczki prowadziła drogami asfaltowymi: z Bierzgłowa przez Łubiankę  do Biskupic, gdzie obejrzeliśmy XIX –wieczny dwór i park. Stamtąd skierowaliśmy się nad jezioro Kozielec i wzdłuż jego brzegu doszliśmy do miejscowości o tej samej nazwie, gdzie, na przystanku PKS zakończyliśmy trasę.

Pogoda na trasie dopisywała: początkowo było bardzo słonecznie, potem nieco się zachmurzyło, a pierwsze krople deszczu spadły, gdy autobus, którym wracaliśmy, wjeżdżał do Torunia.

Materiał opracował. Marcin Goździkiewicz.